Bramy są zasadniczym elementem każdego ogrodzenia i powinny z nim tworzyć estetyczną całość. Produkowane są najczęściej ze stali lub aluminium. Skrzydło bramy tworzy najczęściej rama wypełniona prętami lub panelami stalowymi, drewnianymi, lub z PVC. Krawędź górna skrzydła może być prosta lub wyprofilowana łukowo. Często też w skrzydłach bramy montowane są różnorodne elementy ozdobne.
W praktyce spotyka się bramy rozwierane lub przesuwne. Bramy rozwierane składają się z jednego lub dwóch skrzydeł, otwieranych zazwyczaj do środka posesji. Kąt otwarcia skrzydła może wynosić od 90 do180°. Zazwyczaj w bramach rozwieranych stosuje się symetryczny podział skrzydeł, spotyka się jednak bramy, w których występuje podział niesymetryczny. Bramy rozwierane mogą być otwierane ręcznie lub automatycznie za pomocą siłowników. Jedna część siłownika jest przymocowana do słupka, druga do skrzydła bramy. Można zastosować siłowniki hydrauliczne lub elektryczne. Napęd mocuje się zazwyczaj do słupka. Automatyka bramy składa się z programatora elektronicznego, fotokomórki lub listwy reagującej na nacisk, które zabezpieczają przed przytrzaśnięciem oraz z klucza do awaryjnego otwierania bramy na wypadek awarii zasilania lub napędu.
Brama przesuwna składa się zwykle z jednego skrzydła, które porusza się wzdłuż ogrodzenia, które musi być tak skonstruowane, aby umożliwić pełne przesunięcie skrzydła. W przypadku, gdy niemożliwe jest zamontowanie bramy jednoskrzydłowej można umieścić obok siebie dwie węższe bramy otwierające się w przeciwne strony. Innym rozwiązaniem są bramy panelowe, złożone z kilku segmentów zachodzących za siebie podczas otwierania. W handlu bramy te spotyka się jednak bardzo rzadko.
Bramy przesuwne mogą być samonośne lub poruszać się po szynie. W bramach samonośnych mechanizmem jezdnym są rolki teflonowe, zamontowane u dołu i u góry słupka prowadzącego. Brama przesuwa się po nich, nie dotykając ziemi. Skrzydło bramy jest zawieszone nad progiem wjazdu i nie wymaga dodatkowego podparcia. Samonośna konstrukcja bramy gwarantuje jej płynną i bezawaryjną pracę. Ponieważ brama zawieszona jest nad wjazdem, dlatego wszelkie zanieczyszczenia oraz śnieg nie utrudniają jej użytkowania, co niestety ma miejsce w bramach szynowych.
Bramy szynowe poruszają się po szynie, której długość jest równa podwójnej długości skrzydła. Mankamentem tego rozwiązania jest konieczność czyszczenia szyny ze śniegu, lodu i zanieczyszczeń, które mogą spowodować unieruchomienie bramy. W tym wariancie konstrukcyjnym zaleca się stosować szynę podgrzewaną przy pomocy kabla grzewczego, aby uchronić mechanizm jezdny przed zamarznięciem w zimie. Do automatycznego otwierania bramy przesuwnej służy mechanizm napędowy, poruszający zębatkę, która przesuwa listwę przymocowaną do skrzydła bramy.
Decyzja o wyborze bramy zależy od możliwości technicznych, ukształtowania terenu, oraz od gustu i upodobań inwestora. Jeżeli rozważa się wybór bramy przesuwnej, należy wcześniej sprawdzić, czy jest miejsce na swobodne jej otwarcie. W przypadku bramy dwuskrzydłowej należy pamiętać, że brama powinna otwierać się do wewnątrz posesji. Nie zawsze jest to jednak możliwe. W przypadku, gdy brama musi otwierać się na zewnątrz, wówczas konieczna jest odpowiednia ilość miejsca dla oczekującego pojazdu umożliwiająca bezpieczne otwarcie bramy. Przestrzeń potrzebna do swobodnego otwarcia bramy przy symetrycznym podziale skrzydeł wynosi: 1/2 szerokości światła otworu montażowego.
Obok bramy zazwyczaj znajduje się także furtka. W przypadku zastosowania bramy przesuwanej, furtka powinna być umieszczona po tej stronie ogrodzenia, która nie zostanie zasłonięta otwartym skrzydłem bramy. Przy furtce montuje się domofon, który współpracuje z zamkiem elektromagnetycznym furtki i pozwala na jej zdalne otwieranie.
W celu efektywnego zabezpieczenia stalowych bram i furtek przed korozją, poddaje się je procesowi cynkowania ogniowego. Jest to najlepsza metoda zabezpieczenia stali przed korozją, o wiele lepsza niż cynkowanie galwaniczne, czy malowanie farbami podkładowymi. Tak nałożony podkład pokrywa się lakierem proszkowym. Warstwa lakieru nakładana natryskowo na zabezpieczane powierzchnie jest równomiernie rozłożona i pokrywa nawet trudno dostępne miejsca. Cynkowy podkład pokryty lakierem proszkowym stanowi znakomitą powłokę zabezpieczającą stalowe bramy przed korozją i gwarantuje długoletnie użytkowanie wyrobu bez konieczności jego konserwacji.